Khamis, 15 September 2016

ketahui punca buasir & cara rawatan terbaik

Korang pernah dengar tak pasal buasir?




Sori ya, gambar menakutkan tapi ni la hakikat penyakit buasir. 

Sebenarnya penyakit ni sangat common tapi kita yang selalu ambil sambil lewa sebab tak rasa ada kaitan dengan kita. Padahal penyakit ni boleh serang sesiapa sahaja jika kita tak jaga pemakanan & gaya hidup kita.

Hemoroid atau buasir adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. 

Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.

Bagi ibu yang lepas bersalin pula, kadang-kadang bengkak terlalu besar & sakit sangat selepas bersalin. Urat darah dalam dubur dah bengkak dan terunjur keluar. Orang panggil Rembung. Boleh jadi sedikit pendarahan juga.



Macam mana buasir ni boleh terjadi ya pada badan kita?
  • sentiasa duduk dalam jangka masa lama (pekerja teksi, lori, orang yang bermotosikal jarak jauh...)
  • meneran (ketika sembelit @ najis keras)
  • batuk yang teruk sampai terteran2
  • duduk mencangkung terlalu lama (terutama ketika di toilet)
  • bersalin
  • mengangkat berat
  • pengamal seks melalui dubur (heteroseksual dan homoseksual)


lagi berisiko tinggi kalau:

  • selalu mengalami batuk teruk & berpanjangan
  • mengandung
  • ada sejarah dalam famili yang mengalami buasir (faktor keturunan hanya menjadikan seseorang itu lebih berpotensi berbanding orang lain tetapi tidak bermakna mereka pasti akan menghidap buasir)
  • selalu meneran ketika membuang air besar. ni sangat2 selalu jadi penyebab utama

sebab tu, afzan selalu pesan air kena cukup 2-3 liter sehari. bukan sebab kita amalkan makanan tambahan je tapi ni petua untuk sihat dalaman & juga luaran.

petua lain yang afzan boleh bagi untuk kita CEGAH dari terkena:
  • sebelum mengangkat beban yang berat, pastikan kita tarik nafas & menggeliat badan ke belakang dahulu. kemudian betulkan postur ketika angkat beban. lepaskan nafas perlahan, jangan tahan ketika angkat beban
  • kalau kita jenis yang selalu duduk @ kerja yang tak banyak menggerakkan badan kita (hanya tertumpu dengan duduk), bangun dan berjalan la dalam 5 minit setiap jam untuk hilang kan tekanan langsung dari rektum
  • jika alami batuk teruk, cirit-birit @ sembelit berpanjangan, segera berjumpa doktor sebab buasir senang terjadi jika simptom2 ini dibiarkan
  • hindarkan diri "melepak" dalam toilet terlalu lama (main fon, atau membaca)
  • pastikan najis kita lembut setiap kali membuang (banyakkan minum air & amalkan pemakanan kaya serat)

tapi kalau dah terkena buasir bagaimana ya?

Buasir ni ada 2 jenis;
  • Buasir Dalaman
  • Buasir Luaran




Tanda yang paling ketara seseorang itu terkena buasir dalaman ialah berlakunya pendarahan di bahagian anus sewaktu membuang air besar.

Tapi pendarahan rektal boleh berlaku atas sebab lain. Tu sebab pesakit dinasihatkan juga berjumpa dengan doktor untuk memastikan ia tidak berpunca daripada sebarang penyakit yang lebih serius seperti kanser kolorektal.

Jika pada peringkat awal buasir, perubahan yang ketara bila membuang air besar atau jika najis bewarna hitam, merah pekat atau seakan tar, silalah berjumpa dengan doktor pakar dengan segera.

Warna najis yang sedemikian menunjukkan pendarahan dah berlaku di bahagian lain dalam salur pencernaan kita.

Doktor juga boleh menentukan jika kita hanya mengalami buasir luaran dengan melihat bahagian buasir itu. Kiranya boleh diperiksa bawah kolon & rektum dengan anaskop, protoskop atau sigmoidoskop.

Rata-rata kawan afzan yang terkena masalah ini last solution ada OPERATE.

Sanggup ke? Sekali kita dah usik dalaman badan kita, nak rasa selesa macam dulu kurang dah nikmat tau.

So antara ikhtiar yang afzan boleh cadangkan, amalkan Set Buasir Shaklee.




OSTEMATRIX
- membantu mengurangkan sembelit & melancarkan pembuangan air besar. Maka dapat memberi keselesaan jika mengalami luka di bahagian dubur kerana ia berfungsi dalam melembutkan najis. OsteMatrix ni banyak membantu wanita hamil dan lepas bersalin yang mengalami sembelit.

OMEGA GUARD
- baik untuk sendi & otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat tekanan otot dubur ke atas bengkak tu. So pembuangan air besar akan jadi makin perit & pedih. jadi Omega Guard akan membantu mengecutkan otot yang bengkak tersebut.

ALFALFA
- membantu mengurangkan masalah sembelit & mengandungi serat yang tinggi so ia sangat menjaga kesihatan usus di samping mengurangkan tekanan pada rektum.


ZINC COMPLEX
- bagi pesakit buasir tahap tinggi yang mana najis keluar bersama darah & pembuangan air besar yang sangat sakit, pedih & sukar, Zinc Complex akan membantu mempercepatkan proses sembuh luka di bahagian dubur.

sambil2 merawat dari dalam, bagi yang muslim boleh amalkan doa ini ya.






salam cantik & mesra

afzan noor
owner of AFZAN TOUCH BEAUTY SPA

019-5225 782

afzan6r@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan