Selasa, 20 Disember 2016

6 nutrisi penting ketika hamil

saat hamil adalah satu masa momen yang sangat indah. saat ini la permulaan dalam menyayangi & melindungi. naluri keibuan pasti meningkat dari hari ke hari dengan membesarnya baby di dalam kandungan.

semua ibu inginkan yang terbaik dari hari pertama kehamilan lagi supaya hidup baby bermula dengan baik dan potensinya berkembang secara menyeluruh. langkah pertama yang perlu diambil adalah melalui diet yang berkhasiat.

diet si ibu semasa hamil mempengaruhi kepada tumbesaran dan perkembangan baby sejak dari dalam perut sehinggalah baby berjumpa dunia. si ibu perlukan diet yang pelbagai dan SEIMBANG dalam kuantiti yang diperlukan. jadi aspek-aspek zat yang perlu diberi penekanan adalah seperti berikut:


1. PROTEIN
ia untuk menyokong pertumbuhan & perkembangan baby, si ibu memerlukan lebih banyak sumber protein. selain itu, protein baik untuk si ibu bagi menyokong dalam membina & membaiki tisu-tisu badan seperti uterus & plasenta. dan paling penting cari la sumber protein yang selamat untuk dimakan. boleh refer link di sini untuk rujukan.


2. ASID FOLIK
3-4 bulan sebelum hamil badan si ibu perlu pengambilan asid folik yang cukup. kekurangan asid folik dalam badan boleh menyebabkan baby mengalami kecacatan tulang belakang, Spina Bifida. kecacatan genetik ini risiko tinggi terjadi kepada ibu yang TIDAK MAKAN sayur-sayuran.


3. ZAT BESI
zat besi adalah komponen hemoglobin di dalam sel darah merah yang membawa oksigen ke seluruh bahagian badan si ibu & juga baby melalui plasenta. semasa hamil, jumlah darah dalam badan si ibu meningkat 50%. jadi apabila si ibu kurang pengambilan zat besi maka mudah sangat untuk mengidap hb rendah.


4. VITAMIN C
vitamin C sangat membantu dalam meningkatkan kadar penyerapan zat besi yang diambil oleh ibu hamil. selain itu, vitamin ini juga membantu meningkatkan sistem imun badan si ibu. antibodi yang kuat boleh mengelakkan si ibu dari mudah terkena serangan demam, selsema, alergik mahupun alahan. ia juga membantu penghasilan kolagen. maka dapat mengelakkan si ibu mengalami stretch mark ataupun rekahan pada perut.


5. KALSIUM
ketika hamil si ibu sangat memerlukan kalsium yang tinggi kerana sumber kalsium membantu dalam pembentukan tulang & gigi baby. jika keperluan dari sumber makanan tidak mencukupi, kalsium dari badan (tulang, gigi, otot)  si ibu akan diambil untuk diserap pada baby. subhanallah besar pengorbanan si ibu kan.


6. DHA
zat penting DHA adalah asid lemak yang berguna untuk fungsi & perkembangan minda yang normal.


Kaya dengan Omega-3 termasuk EPA & DHA


pengambilan nutrisi yang lengkap juga sangat membantu ibu-ibu hamil dalam keadaan bertenaga & sihat. Ibu-ibu dekat luar sana, memang nampak supplement semua ni macam banyak tapi percayalah ianya sangat berbaloi untuk anda dan baby yang dikandung. Semua ibu mesti nak yang terbaikkan since anak dalam kandungan lagi? Setakat ni Set Shaklee memang set paling lengkap untuk yang mengandung.








salam cantik & mesra

afzan noor
owner of AFZAN TOUCH BEAUTY SPA

019-5225 782

afzan6r@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan