Sabtu, 27 Ogos 2016

ekzema... hikmah besar dalam hidup kami

bila sebut ekzema, semua sedia maklum ni pasal penyakit kulit. Bukan penyakit kulit biasa ya. Ekzema ni merupakan keadaan kulit yang merah, gatal, berair & berkuping. 

mama dulu first time dengar ekzema ni masa jumpa doctor waktu time bekerja kat penang. Doctor ni la yang explain penyakit kulit ekzema ni tak mudah sembuh sepenuhnya. Makan tahun katanya. if umur 15 tahun penyakit ni dah sembuh, tak mustahil bila umur 30 tahun nanti ekzema akan naik balik.

ok, meh kita review sikit pasal ekzema ni. At least kalau kita terjumpa dengan insan yang terkena penyakit ni kita boleh bantu dia serba sikit dengan apa yang kita tahu.


bintik-bintik merah kecil mama ingat ruam biasa je
rupanya tanda awal ekzema


jangan jadi macam mama. Anak sendiri terkena ekzema pun lambat sedar. Ada mama coretkan dalam entri "Tersalah Rawat" . Sedih tau. 



APA ITU EKZEMA?

Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. 

Atopik bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti asma dan demam alergi tak lupa juga ekzema. 

Kesan dia sama: 
  • kulit kering 
  • gatal 
  • merah dan rekah 
  • kadangkala meleleh cecair dan berdarah



mak mana yang tak sedih bila tengok anak sakit macam ni


saat ekzema meradang. kulit jadi berair sampai keras leher baju

Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut.


Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi dengan baik. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang jangkitan dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk. 


PUNCA EKZEMA

Rata2 bila mama pergi jumpa pakar, orang yang berpengalaman semua mengatakan ekzema ni disebabkan keturunan.

Tapi kami sangat bernasib baik sebab anak pertama, Cik Kasih mama tak terkena penyakit ekzema ni. Bebas juga daripada asma, & penyakit alergi keturunan.

So bila terkena pada diri & famili sendiri, baru mama alert ekzema bukan hanya disebabkan keturunan. Penyakit ini lebih berpunca daripada faktor pemakanan.

Ekzema pada baby adalah disebabkan pemakanan ibu sebelum & semasa hamil yang tinggi toksik. Apa makanan tinggi toksik?

Ok, entri lain mama cerita ya. 


RAWATAN EKZEMA

Penyakit kulit bukan perkara mudah untuk kita ubati. Ia sangat mustahil untuk sihat atau sembuh dalam masa 2-4 hari sahaja sebab kulit kita mengambil masa lebih kurang 28 hari dalam proses pembaharui sel.

Alhamdulillah cara rawatan yang mama pelajari dapat menyembuhkan penyakit ekzema anak mama.

Ingat ya, penyakit Allah yang bagi. Kita sebagai hambaNya perlu berusaha tanpa lelah untuk ubati. Dalam al-Quran dah menyebut setiap penyakit itu ada penawarnya.

Paling mama nak tekankan, kena rawat bermula dari perut si ibu sebab dari situ bermulanya punca. kalau kita dah dapat basmi punca, in shaa Allah penyakit akan sembuh dengan mudah.

So rawatan pertama kita akan detoks alergi. kemudian kita tumpu pada tingkatkan imun sistem badan & barulah kita repair kulit pesakit. ada mama cerita sikit dekat entri detoks.



alhamdulillah, doakan anak mama bebas daripada ekzema


Bagi anda yang ingin mengetahui cara rawatan, mama akan kongsi kan. cuma kalau nak tahu lebih lanjut boleh direct dengan mama melalui emel / whatsapp / telegram. mama tak jual ubat ya. mama nak kena tau keadaan semasa pesakit & rawatan yang diterima sekarang. baru mudah untuk mama bantu dengan cara rawatan yang sesuai.


Untuk mencuba supplemen, produk seperti afzan merawat babyD, boleh klik button esell ni ya. Dan kemudian boleh klik link wasap untuk dapatkan consultation cara makan juga jadual pemakanan harian.






salam cantik & mesra

afzan noor
owner of AFZAN TOUCH BEAUTY SPA


afzan6r@gmail.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan